Friday, October 5, 2007

Dewa 19

Dewa 19 - satu nama yang rasanya tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia, apatah lagi rakyat Indonesia. Sebuah kumpulan muzik yang berasal dari Surabaya dan dianggotai oleh Ahmad Dhani (gitar), Andra (gitar), Tyo Nugros (drummer), Yuke (bass) dan Once (vokal), saya boleh katakan mereka sebagai hebat, penuh kontroversi, ajaib, pelik dan macam-macam lagi. Jadi pada hari ini saya akan bercerita mengenai 'Kenapa saya suka Dewa 19?'.

Saya mula meminati kumpulan Dewa 19 ini pada ketika munculnya album Laskar Cinta. Tapi masa tu cuma minat biasa-biasa saja, sebab pada ketika itu saya suka melayan lagu-lagu rock. Maka lagu Pangeran Cinta dalam album itu menjadi lagu yang diminati. Kemudian diikuti oleh lagu-lagu lain termasuk dari album-album sebelumnya seperti Pupus, Mistikus Cinta dan Arjuna. Tapi entah kenapa lagu dari albumnya yang awal-awal tidak berjaya menarik minat saya. Mungkin lagunya pada ketika itu saya rasakan sebagai agak membosankan muziknya.

Terdapat satu perbezaan perasaan apabila saya mendengar lagu-lagu Dewa 19 berbanding kumpulan lain. Contohnya kumpulan Radja. Apabila pertama kali mendengar lagu Radja, saya rasa sangat teruja kerana lagunya sangat menarik, tetapi selepas seminggu kerap mendengar di radio, saya sudah mula rasa bosan. Berbanding apabila mendengar lagu Dewa 19, lagunya menarik tetapi tidaklah saya rasa terlalu teruja. Tetapi walau pun berulang kali mendengar lagunya, tetap tidak akan rasa bosan.

Maka saya dan rakan seperjuangan muzik saya, BH Band di UKM, mula mengkaji lagu-lagu Dewa 19 untuk dibawa jamming bersama. Berbekalkan dengan sedikit ilmu-ilmu jazz yang pernah diturunkan oleh salah seorang Pegawai Kebudayaan di UKM, barulah saya mengetahui sebenarnya betapa jahatnya lagu-lagu Dewa 19 ini yang boleh saya kategorikan sebagai rock semi jazz. Penggunaan coding dalam lagunya amat pelik selalunya. Contohnya perjalanan kod-kodnya hanya secara penurunan dan penaikan secara 'half note' sahaja seperti dalam lagu Satu dan penggunaan hanya sedikit kod sahaja (3 hingga 5) tetapi lagunya panjang dan berlainan emosi pada setiap bahagiannya seperti lagu Larut dan Pangeran Cinta. (Cam gini pon bley jadi lagu ke..?) Dan lagu terbarunya, Dewi, memberi sentuhan kelainan kepada saya apabila menggunakan kod-kod 'seventh' di dalam 'circle of four'. Malah ada banyak lagi yang saya fikir sebagai rahsia di dalam lagu-lagu Dewa 19 belum dapat saya ungkaikan sepenuhnya. Kadangkala lama juga saya duduk berfikir tentang lagu-lagu Dewa 19 lalu saya merasakan bahawa pencipta lagu-lagu kumpulan ini yang juga gitaris Dewa 19, Ahmad Dhani, telah menemui satu pintu coding muzik yang sesat tetapi boleh diterima dan tidak sesat sebenarnya (inilah yang saya gelar sebagai 'planetik').

Bagaimanapun selain daripada Dewa 19, ada satu lagi kumpulan muzik Indonesia yang bagi saya hebat juga muziknya iaitu Samsons. Sekiranya ada masa nanti mungkin saya akan bercerita mengenainya pula. Dan bukanlah niat saya untuk memperkecilkan artis-artis di Malaysia dengan membuat satu post mengenai artis Indonesia, kerana ramai juga artis di Malaysia yang saya akui memiliki lagu yang berkualiti malah ada yang bagi saya telah menjadi legenda. Jika ada ruang, mungkin saya juga akan memuatkannya di blog saya suatu hari nanti.

Mengenai kontroversi Dewa 19 yang dikaitkan dengan yahudi, saya tidak ingin mengulas apa-apa mengenainya kerana Ahmad Dhani sudah menjelaskan segala-galanya. Mengenai kebenaran kata-katanya pula, hanya Tuhan sahaja yang tahu. Bagaimanapun jika anda berminat untuk mengetahui serba sedikit mengenai isu tersebut, saya sudah menyediakan link di bawah kepada beberapa laman web yang mempunyai ulasan tentang kontrovesi tersebut.

Dewa Tak Berniat Menarik Laskar Cinta

Dewa Mengganti Sampul Album Laskar Cinta

Buah Pahit Untuk Dewa

Sekian..

No comments:

DIMANAKAH ANDA...?


Profile Visitor Map - Click to view visits