
Saya mula meminati kumpulan Dewa 19 ini pada ketika munculnya album Laskar Cinta. Tapi masa tu cuma minat biasa-biasa saja, sebab pada ketika itu saya suka melayan lagu-lagu rock. Maka lagu Pangeran Cinta dalam album itu menjadi lagu yang diminati. Kemudian diikuti oleh lagu-lagu lain termasuk dari album-album sebelumnya seperti Pupus, Mistikus Cinta dan Arjuna. Tapi entah kenapa lagu dari albumnya yang awal-awal tidak berjaya menarik minat saya. Mungkin lagunya pada ketika itu saya rasakan sebagai agak membosankan muziknya.

Maka saya dan rakan seperjuangan muzik saya, BH Band di UKM, mula mengkaji lagu-lagu Dewa 19 untuk dibawa jamming bersama. Berbekalkan dengan sedikit ilmu-ilmu jazz yang pernah diturunkan oleh salah seorang Pegawai Kebudayaan di UKM, barulah saya mengetahui sebenarnya betapa jahatnya lagu-lagu Dewa 19 ini yang boleh saya kategorikan sebagai rock semi jazz. Penggunaan coding dalam lagunya amat pelik selalunya. Contohnya perjalanan kod-kodnya hanya secara penurunan dan penaikan secara 'half note' sahaja seperti dalam lagu Satu dan penggunaan hanya sedikit kod sahaja (3 hingga 5) tetapi lagunya panjang dan berlainan emosi pada setiap bahagiannya seperti lagu Larut dan Pangeran Cinta. (Cam gini pon bley jadi lagu ke..?) Dan lagu terbarunya, Dewi, memberi sentuhan kelainan kepada saya apabila menggunakan kod-kod 'seventh' di dalam 'circle of four'. Malah ada banyak lagi yang saya fikir sebagai rahsia di dalam lagu-lagu Dewa 19 belum dapat saya ungkaikan sepenuhnya. Kadangkala lama juga saya duduk berfikir tentang lagu-lagu Dewa 19 lalu saya merasakan bahawa pencipta lagu-lagu kumpulan ini yang juga gitaris Dewa 19, Ahmad Dhani, telah menemui satu pintu coding muzik yang sesat tetapi boleh diterima dan tidak sesat sebenarnya (inilah yang saya gelar sebagai 'planetik').


Dewa Tak Berniat Menarik Laskar Cinta
Dewa Mengganti Sampul Album Laskar Cinta
Buah Pahit Untuk Dewa
Sekian..
No comments:
Post a Comment