Saturday, October 6, 2007

Taktik Pasti Jual Peniaga Pasar Sempena Hari Raya...!!

Saya ingin berkongsi bersama anda dua buah kisah benar yang berlainan, tetapi berlaku di tempat yang sama pada hari yang sama. Sila baca dan fahamkan betul-betul akan situasi yang berlaku seolah-olah anda berada di sebelah saya ketika peristiwa berlaku.


Cerita 1 (perenggan pemahaman)
Saya mengikut seseorang ke pasar. Sebaik menjejakkan kaki ke pasar, saya ingin ke kedai buah terlebih dahulu untuk membeli buah oren. Kedai-kedai buah di situ dimiliki oleh peniaga-peniaga berbangsa Cina. Apabila sampai di salah satu kedai buah, saya terkejut kerana buah oren dijual dengan harga RM1.20 sebiji berbanding 60 sen sebelum ini. Buah-buah lain juga telah naik harga. Contohnya buah pear dijual dengan 80 sen sebiji (harga sebelum ini 50 sen sebiji) dan buah naga dijual dengan harga RM6.00 sekilogram (harga sebelum ini RM4.00 sekilogram).

(tamat cerita 1)


Cerita 2 (dialog pendek)
Encik A - pelanggan yang hanya ingin bertanya tentang harga
Makcik X - tokey ayam berbangsa Melayu yang sudah biasa menjual ayam secara borong ratusan ekor

Kisahnya...
Encik A : Assalamualaikum kak. Nak tanye sket la, skang harga ayam brape ek sekilo..?
Makcik X : Eh takde. Ayam dah habis. Bekalan tak cukup skang nih.
Encik A : Ooo.. Ok.

(tamat cerita 2)


Persoalan Di Dalam Kepala Saya
1) Kenapa harga buah-buahan di pasar boleh naik sampai 80% - 100%..?
2) Kenapa ayam boleh tak cukup sedangkan sebenarnye bekalan ayam
memang cukup..?

Jawapan Di Dalam Kepala Saya
Kerana hari raya bakal menjelang dalam seminggu sahaja lagi. Jadi peniaga menggunakan peluang untuk menaikkan harga barang makanan. Dalam teori perniagaan yang pernah diajar oleh rakan saya, saudara Padlee Akirul, harga makanan memang akan sentiasa naik dan tidak/susah untuk turun. Dan pengguna pula tetap akan membelinya walau berapa harganya sekalipun kerana Makanan Adalah Keperluan Paling Asas Dalam Hidup. Sebab itulah taktik memboikot ayam yang dianjurkan oleh CUEPACS, FOMCA dan MTUC itu dilihat sebagai tidak berjaya (walaupun boleh untuk dijayakan). Maka walaupun harga buah naik, pengguna tetap akan beli. Dan walaupun tokey ayam sembunyikan ayam supaya harga ayam naik nanti, pengguna tetap akan beli. Lebih-lebih lagi dah nak dekat raya nih, mane bley beb x beli ayam ngan buah..

Solusi Di Dalam Kepala Saya
Boikot beramai-ramai untuk tidak membeli kerana kuasa membeli di tangan pengguna. Nanti bila peniaga rasa sakitnya diboikot, barulah mereka turunkan semula harga. Tetapi susah juga kalau nak boikot. Sebab pengguna juga yang sakit nanti lebih-lebih nak dekat raya nih. Kesimpulannya, beli je lah. Tetapi dalam kadar yang berpatutan. Kalau rasa buah-buahan kini sudah mahal sangat, gantilah buah dengan makanan berkhasiat lain yang lebih murah. Contohnya roti jagung, roti perancis dan sebagainya. Dan pasaraya-pasaraya besar juga biasanya tetap akan menjual buah dan ayam dengan harga yang berpatutan di kala peniaga-peniaga pasar menaikkan harga sempena musim perayaan tertentu. Maka, anda sebagai pengguna menentukan jalan mana yang perlu anda pilih. Bijaklah berbelanja. Ingatlah, Kuasa Membeli Di Tangan Pengguna. Peniaga tidak berhak memaksa anda membeli barangan yang mereka jual.

(p.s. : rasa tercabar tak iman bile tengok gambo ayam panggang ngan buah oren tuh.. muahaha..)

2 comments:

Anonymous said...

ohohoo.. entry yg sgt bagus..
cam sesi mari bercerita sambil mengambil teladan pon ade gak..
itu sbb.. contohilah saya.. kami x beli ayam tapi ternak ayam.. uwahahah.. utk makan sendrik.. kdg2 dibeli jiran juga.. nguuu~
p/s: ayam tu aku x eran tapi oren tu mmg sungguh mengORENkan

azrinbasis said...

jom kita jalankan program menternak ternakan dirumah.. lepas ni xyah susah2 g pasar.. nak ayam, sembelih je kt blakang umah tuh..

DIMANAKAH ANDA...?


Profile Visitor Map - Click to view visits