Tuesday, October 30, 2007

Menu Super Hebat

"Menu super hebat.." Apakah sebenarnya yang anda faham dengan frasa tersebut..? Menurut kajian rambang yang saya lakukan terhadap beberapa puluh orang yang saya temui, terdapat dua jawapan yang paling kerap diberikan untuk frasa tersebut iaitu sama ada
  • Makanan yang punyalah sedap giloss tahap gaban kesatria baju hitam
  • Makanan yang harganya mahal cam kat hotel dan ia berserta hiasan yang cukup unik tahap Dewa 19

Tetapi pada kali ini, saya ingin memperkenalkan kepada anda sekumpulan hidangan ingin saya kategorikan juga sebagai menu super hebat yang mana harganya takdelah mahal sangat, tidak memerlukan hiasan ala KLCC serta takdelah juga sedap sangat, tetapi bila dimakan rasa puas hati. Cuma yang istimewanya menu ini adalah rupanya yang sangat pelik. Terima kasih diucapkan kepada sahabat saya, saudara Padlee Akirul, yang berasal dari Pulau Bum Bum, Semporna Sabah, kerana memperkenal dan menghidangkan kepada saya menu tersebut iaitu Sotong Dakwat, Siput Gedabak dan Ubi Keletuk ketika saya mengunjungi rumah sewanya (name menu tuh ako men tibai jek.. hehe..).

Sotong Dakwat... Namanya sahaja sudah terlalu gah, cukup untuk membuatkan orang yang mendengar namanya berasa gerun. Cara membuatnya sangat simple. Anda hanya perlu membakar sotong tersebut tanpa mengeluarkan isi-isi dalaman sotong tersebut terutamanya dakwat sotong itu. Sotong yang dibakar itu pula bukan sebarangan sotong. Anda perlu mencari sotong yang berwarna putih atau kadangkala ada yang berwarna kekuningan, bukannya sotong kaler purple yang mudah didapati di pasar-pasar. Kemudian, setelah siap dibakar, makanlah dengan begitu sahaja, dengan dakwatnya sekali. Kadangkala ada juga yang lebih suka memakan sotong dakwat dengan cara mengeluarkan dakwatnya terlebih lalu digaul rata bersama sotong lalu terus makan. Sotong dakwat juga sesuai untuk kecantikan penampilan diri kerana ia menjadikan gigi anda hitam berseri, sesuai untuk ke majlis seperti Parti Halloween.


Siput Gedabak... Makanan ini sangat mudah dibuat. Anda hanya perlu mendapatkan siput gedabak yang bersaiz besar (maaf saya tiada gambar asal siput itu) lalu tumiskan seperti biasa dengan bawang dan sebagainya. Setelah siap, bolehlah dimakan begitu sahaja atau makan dengan nasi, roti dan roti canai.


Ubi Keletuk... Yang ini lagilah mudah untuk dibuat. Anda hanya perlu menghancurkan ubi sehingga menjadi ketulan-ketulan kecil seperti nasi. Lalu ia dimakan seperti nasi. Saudara Padlee menghidangkan ubi keletuk tersebut kepada saya ketika itu untuk dijamah bersama sotong dakwat dan siput gedabak. Untuk lebih menarik lagi, anda juga boleh menambah kelapa parut, garam, gula dan sebagainya. Lebih kurang macam kuih ubi ketuk jugak sebenarnya.


Demikianlah di atas tadi menu yang serba ringkas tetapi menarik untuk dicuba sebenarnya. Selepas ini, tuan-tuan dan puan-puan bolehlah mencuba di rumah untuk dihidangkan sebagai makan tengahari, minum malam atau pun berbuka puasa bersama keluarga. Sekiranya anda ada persoalan tentang menu di atas, jangan hubungi saya tetapi sila hubungi terus kepada saudara Padlee Akirul di link yang telah saya sediakan pada namanya. Ini kerana, beliau lebih arif tentang masakan tersebut.

Sebenarnya untuk pengetahuan tuan-tuan dan puan-puan, saudara Padlee ini sangat pakar dalam bidang masak-memasak makanan laut yang pelik-pelik. Pernah suatu ketika di Pulau Pangkor, beliau telah menghidangkan kepada saya abalone dan juga landak laut untuk dimakan secara mentah-mentah. Memang menggelikan tetapi sebenarnya agak sedap juga.

Ok, sekian saja. Selamat Mencuba...

3 comments:

Anonymous said...

Sedap Bangat Sotong Dakwat..Sukenye Aku...Heheh...

Unknown said...

hey.. sotong dakwat!!! my mom dah lame x masak tu. kat indo its called "cumi2 masak itam".. hahah. sedddaaaaaap! owh.. nak suruh my mom masak tu la.. huhuh..

Unknown said...

bro, saye tukar name blog in order to ’saje-saje’.. hehe.
klo rase rindu nk jenguk my blog, tukar la link nye :
ninadewe –> adwthingy
thx for ur attention ^_^

n,
klo boleh.. bg alamat e-mail..
plan nak buat blog tu private.
tp, tgh menimbang-nimbang lg nie..
lom pasti. just in case.
tengkyuuu.

DIMANAKAH ANDA...?


Profile Visitor Map - Click to view visits